torsdag 13 juni 2013

Busridning

Som planerat så invigde jag stövlarna igår. Otroligt trevligt faktiskt förutom ett litet skavsår i höger knäveck... Vill man vara fin... Tyvärr så blev de väldigt smutsiga av att användas... =/ Både av Droppis och av geggastänk. Kan va för att vi busred lite :) Måste helt enkelt göra rent dem i kväll så de är fina igen till nästa ridpass. Jag antar att detta precis som med allting annat är nånting man är noggrann med i början... :)
Vi red i allafall hem till Droppens gamla hem. Familjen Sjöströms travgård. Superfint ställe! Ulla gick med oss och visade vägen genom skogen. Jag red först nåt varv på travbanan. Hon var rätt så spänd och tittade på både traktorer och nydikade kanter. Sedan red jag in på en liten ridbana där jag trimmade en stund innan jag tog ett par varv i full galopp på galoppträningsrundan alltså där de galopptränar travarna. Den var lite djupare än själva travbanan. Droppis drog på som bara den och var jättelycklig! Sedan red jag upp och tittade lite på stallarna och husen innan vi red hemåt igen. När vi passerade fälttävlansängen så kunde vi inte låta bli att galoppera runt en stund till och hoppa ett par små hinder oxå. En stock och ett upphopp blev det. Tokladdad liten häst med tungan över bettet... Jag hoppade av en gång och la under tungan och drog åt remmarna lite hårdare men den var tillbaks på nolltid.
Min senaste misstanke är nu att när man rider lugnt och stilla i ridhuset tex så behöver hon inte "försvara" sig med att lägga över tungan men så fort det går lite vildare till och man måste hålla i henne lite hårdare så lägger hon över den. Vilket ju bara gör att man måste hålla ännu hårdare då hon blir ännu starkare... Lite moment 22 kan jag tycka. Ska prova min teori lite i helgen igen. Förhoppningsvis så ska vi få till lite hoppning i ridhuset.
Det krävs lite träning så vi kan plocka hem lite fler såna här :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar