söndag 18 november 2012

Ett superbra hopp-pass

Upp med tuppen i morse... eller i allafall kl halvåtta när klockan ringde. Då låg Vilmis i min säng och hoppades att hon snart skulle få sin välling. Det fick hon såklart och sen la hon sig i soffan och kolla på tv medans jag gjorde i ordning mig och åkte till stallet. Jag var där strax efter åtta för jag hade tänkt plocka fram hinder innan Angelica och Nenne kom. Döm om min förvåning när det lös i ridhuset och stod en trailer där... Som tur var så var det två tjejer som skulle hoppa så de hade redan plockat fram en massa hinder :)
 
Så jag gick upp till stallet och gjorde i ordning min lilla häst och skrittade ett varv på travbanan innan A kom. Vi gick in och red fram medans de andra två avslutade.
Nomp var superpigg och lite halvjobbig som vanligt. Vi började med att hoppa fram på volt i bägge varven. Det gick bra men lite fort. Sedan hade vi en fyrstuds på volt. Den gick riktigt bra i vänster varv men blev lite svårare i höger då hon genade och inte ville runda sig runt innerskänkeln. Vi tog oss dock igenom helt okej ett par ggr. Efter det var det två räcken, ett på var diagonal. Först var det markbom innan och efter. Det gillar jag. Bra för Nomp. A gilla det inte så jag tror det var extra nyttigt för henne :)
Sedan rullade vi in bommarna och höjde upp lite. A gjorde massa med omhoppningssvängar åt alla möjliga hhåll. Nenne såg riktigt rumsren ut! Jag har inte sett honom så lugn och fin på länge. Kul! Jag red lite längre vägar och försökte bara hålla henne lugn och rytmisk och hålla samma galopp hela vägen. Det blev riktigt bra på slutet tack vara Angelicas glade tillrop och tillrättavisningar! Bägge räcken stod i början på diagonalerna så det var en lite tajt sväng in, svårt att inte tappa galoppen där. Sen kunde man ju ta dem åt andra hållet oxå med lite längre anridning. Bra övning! När vi avslutade var det ena räcket 105 cm och det andra 115. Angelica sa att så där högt brukar hon vara tvungen att lura mig till att hoppa men nu gjorde jag det självmant! Så blir det när man har en bra häst som man litar på!! :)
Tack för idag Angelica! :)
Efter denna trevliga upplevelse i stallet så har jag städat lite. Mamma och pappa har varit här och tittat på vårt numer färdiga bygge och fikat. Jag har sovit en stund. Ätit middag kolla på tv (Solsidan, såååå roligt :) ) Nu ska jag gå och sova så jag orkar med morgondagen oxå!
Natti!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar