måndag 8 oktober 2012

Hopptävling i Sollentuna

 
 
I lördags var det riktigt fint höstväder så barnen och jag tog en promenad ner till sjön.
 


På kvällen åkte jag till stallet för diverse tävlingsfix :)
Hästen som varit ganska lugn och sansad under sommaren har nu återgått till att vara superpigg och toktaggad igen. Sova inne på nätterna och lite mer kraftfoder det gör susen det. Jag gillade iofs den lugna hästen men men... :)
Hon var i allafall fin när jag red igenom henne och gjorde allt jag bad om. Tränade mkt förvänd galopp och fattningar och haaaaaalvhaaaaalter. Sen blev det dusch och tvätt och lindade ben.
 
På söndags morgonen tog jag det lite lugnt och var inte i stallet förrän vid halvtio. Där stod hon och mumsade hösilage och var så nöjd.
Vi var framme i Sollentuna i god tid och jag hann titta på de sista i 1m innan banan skulle byggas om till 1,05.
Gick banan, tittade på ett par ekipage och gick sedan och lastade ut. Jill och Stina var på plats för att assistera. Nompan var lite övertänd när hon kom ut ur trailern och förstod att det var tävling på G. Hon kunde inte stå still en sekund så hon i trailerna bredvid erbjöd sig att hålla i henne medan jag sadlade så att Stina som satt i bärselen på Jill inte skulle få sig en känga! Tack för det!
Så fort jag kom upp i sadeln så var hon cool igen. Tokfian! Bråttom till uppgiften! Framridningen var rätt så djup och geggig så jag tog det väldigt lugnt där. Ville inte köra slut på henne för hon skulle ju orka gå två klasser. Inne på framhoppningen tände hon på alla cylindrar och jag fick knappt stopp på henne. Hon hoppade superfint men som sagt... När vi kom in i ridhuset lugnade hon ner sig. Hon kändes riktigt fin och faktiskt lite tittig! Har ju typ aldrig hänt förrut. Vi kom perfekt på ettan, nära och lite kråksprång på tvåan, landade i fel galopp o ville inte byta så jag fick ta ett travsteg o fatta ny... Hoppa trean kanon sen rev vi fyran... Hm... Jag var nog inte riktigt klar... Sen hoppa hon superfint genom kombinationen, över sexan med vattenmatta och fram till sjuan när hon helt plötsligt lyfte upp huvet och tittade på grinden!! Jag la på lite ben och en liten pisk aoch så hoppade hon superfint på den och sen sista hindret. Resultat fyra fel. Det ser faktiskt ganska segt ut på filmen. Måste nog ha ett bättre grundtempo igen. Jag som inte trodde jag skulle få hejd på henne när det blev inomhus och lite trängre... Jobba mer på galoppen alltså!
 
 


Jag var jättenöjd med rundan men lite irriterad över petet...
 
Vi lastade in henne och gick och tog en hamburgare.
När det var dags för 1,10´n så var hon mkt mer sansad. Jag skrittade en stund och red sen lite på framridningen. Väldigt lugnt bara. Sen in på framhoppningen. Det var bara ett par ryttare efter mig så det var ganska lugnt och skönt där. Typ andra språnget på krysset så slog det slint i fuxstoets lilla hjärnkontor och hon började bocka i landningen så in i he.... så jag flög av och landade rätt på huvet! Höger axel och höft fick sig oxå en rejäl känga... Det såg tydligen inte helt kul ut för Jill vart lite nervös och ropade på sjukvårdare ;) Jag envisades såklart med att hoppa upp igen och red runt en stund. Jag lydde dock Jill och startade inte klassen. Hoppade lite på framhoppningen och hon hoppa superfint igen. Travade av henne och hoppa av. Slängde in henne i transporten (asförbannad var jag på henne och på mig själv som inte kunde sitta kvar... ) Eftersom jag slagit i huvet rätt ordentligt och började få ont och se lite suddigt så var Jill snäll och körde hem oss. Tack!
 
Sen var det bara hem och lägga sig i soffan och ta det lugnt!
 
Idag har jag varit hemma från jobbet med lite härlig träningsvärk/sträckning i ena armen, skrapsår i ansiktet och lite lätt huvudvärk. Ifall jag har ont i huvet i morrn med ska jag åka till farbror doktorn!
 
Åkte med Jill till Sollentuna och hämtade bilen som blev kvar där igår och sedan åt vi lunch. Nice!
Sen hämtade jag veckans matkasse och barnen och åkte hem och la mig p soffan en stund innan det var dags att ta tag i middan. Nu är det lugn och ro här hemma (M jobbar kväll den här veckan) och jag ska nog ta och gå och lägga mig!
Natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar