måndag 17 juni 2013

Min bett-teori

Jag har ju såklart hunnit med att rida lite i helgen oxå.
I fredags blev det lite hoppning inne i ridhuset. Det var dressyrträning smtidigt så vi fick hålla oss till en liten serie innanför spåret för att inte störa allt för mkt. En gammal favorit, "femochenhalvan" blev det. Tyvärr så var det tydligen inte Drops favvo. Tror inte riktigt hon gillar att travhoppa. Hon tände liksom aldrig till. Tror iofs inte att hon gillar att hoppa i ridhuset överhuvudtaget. Vi har ju bara hoppat ute på sistone och där finns det både mer plats och underlaget är oftast lite roligare. Oxern i slutet på min lilla övning var runt metern och hon hoppad den hela tiden utan att va i den men jag saknade liksom gnistan... Jag gjode om så det blev en kombination med ca 7 m emellan så jag skulle se om hon hellre galopphoppade men vi kom bara fel på första hindret hela tiden så det blev väldigt långt emellan... Hoppade gjorde hon ju dock även om det blev ett väldigt långt språng på andra hela tiden. Avslutade med att bara hoppa oxern. Då gick det bäst!
Red på mitt tvådelade bett med tungfelsgummi och det kändes bra.
På lördagsmorgonen blev det ett dressyrpass i ridhuset. Började med ett helt vanligt rakt bett viket hon gick riktigt bra på, hon blir dock lite stark på det så jag skulle vilja kunna ha nåt lite skarpare ibland....
Jag hoppade av några gånger när jag hade misstankar om att hon la över tungan men det vara bara falskt alarm. Hon blir lite tjafsig i munnen ibland när det blir jobbigt och jag såg tom tungan ett par gånger men den åkte tillbaks igen. Jag hade inga sporrar och ibland så saktade hon av när det blev för jobbigt och jag krävde lite för mkt. Tog ett dressyrspö som låg på sargen och nuddade henne med då blev hon halvt hysterisk och jag fick inte hejd på henne... Det tog en bra stund när jag lagt ifrån mig det innan hon lugnade sig...
Bytte sedan träns och red med vanligt tvådelat bett. Då åkte tungan över rätt så fort men annars så jobbade hon på bra. Det är ju det som är så märkligt att det märks inte så tydligt vad hon håller på med egentligen... Jag får fortsätta laborera. Rakt bett verkar vara att föredra när man heter Drop. Hon gick ju även bra på det raka gummibettet som Ulla lånat hemifrån. Kanske ska testa mitt jaktkandar :)
Nu åker hon o Ulla iväg några dar och ska rida på långritt på Sörmlandsleden. Det låter helmysigt! Till helgen ska jag rida lite igen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar