onsdag 14 november 2012

En överpigg häst

Igår var hon bara lite för pigg för att det skulle vara roligt... Det började rätt så bra. Vi flyttade massa hit o dit, öppnor, skänkelvikningar och sånt där som brukar göra underverk. Hon var superfin i traven men sen så gick de två ponnisarna ut ur ridhuset och då blev hon som en fiolsträng... Upp med huvet och mest studsade fram. Det var helt omöjligt att mjukt och fint komma igenom problemet så vi tog helt enkelt och galopperade en stund. En rätt så lång stund faktiskt. Jag stod upp och lät henne bara rulla på. Ibland gjorde jag en volt eller bytte varv och "tvingade mig till" ett byte. Hon fick galoppera tills hon frivilligt sänkte huvet och ville sakta av, då tvingade jag henne att galoppera en stund till. När jag sen skulle trimma klart i trav och skritt så var hon fortfarande spänd men åtminstone kommunicerbar. Hon blev lite för tung i huvet och gick i sin favvoform "rollkur".
Jag kan så här i efterhand konstatera att hon har tagit det lite för lugnt på sistone. Hon måste jobbas igenom ordentligt. Nu blir det massor med galopparbete framöver. Lite allt möjligt arbete faktiskt :) Jobba, jobba, jobba! För ett tag sen så red jag ju mkt utan stigbyglar och då blev hon jättefin. Efter jag blev avslängd så har jag inte varit så sugen på det men nu är det nog dags igen :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar