söndag 2 september 2012

En och tio-debuten i Märsta

Fredag

 
 
Ösregn... Kom till stallet och tog in en dyngsur och genomkall ynklig liten häst. La på henne ett par varma täcken och lät henne stå och bli varm en stund innan vi gick ner till ridhuset. Var tvungen att lägga på henne ett regntäcke för att ens komma ner till ridhuset. Hon var ganska spänd från början och gick och "knep" med nacken lite för högt. Jag försökte få henne att bara trava sakta och avslappnat. La upp stigbyglarna och tänkte att jag skulle prova en liten stund om jag kunde få henne att slappna av när jag var tvungen att koncentrera mig på mig själv. Det gick superbautabra och jag kunde tom träna galoppfattningar och avsaktningar utan att trilla av. Jag måste verkligen rida mer utan stigbyglar. Väldigt bra för balansen och magmusklerna! :) Red väl 40minuter kanske och hon var väldigt lyhörd och fin när jag la ner. :) Kul!
Sen gjorde jag i ordning allt inför tävlingen och la på henne regntäcke och släppte ut henne i ösregnet igen.
Skyndade mig till dagis och sedan hem och bytte om inför kalaset. Det serverades Taco-buffé. Mkt smaskigt! Barnen lekte så svetten rann och vi vuxna fick en lugn stund med ett par glas Rosé och bara mysa och prata :) Härligt! Hugo såg glad ut för filmen han fick :)
 
Lördag
Fortfarande ösregn...
På morgonen hade jag väldigt svårt att bestämma mig för om jag skulle åka eller stanna hemma. Kl 12 var planen att åka. Det var inte så många som sstrukit sig trots regnet... Jag bestämde mig i allafall för att åka och ta in henne från hagen och se hur hon såg ut. Ifall hon var blöt igenom täcket så tänkte jag att det var taskigt att åka. Regntäcket hade dock stått emot sjukt mkt regn och hon såg glad ut så jag bestämde mig för att åka. Lät henne stå i boxen och torka en stund medans jag packade in allt i bilen.
När jag kom fram var det en stund kvar tills jag skulle gå banan så jag stod och tittade på några som red avd A. Banan såg bra ut. Långa vägar och mkt galoppsträckor. Precis så som Nompan vill ha det. Ganska blött dock men underlaget såg ändå ut att hålla ihop.
Jag gick banan och den kändes forfarande bra för oss. Ett hinder i taget och inga superskumma svängar. En kombination med två räcken och ett galoppsprång emellan. Jag gjorde henne klar i trailerna innan jag lastade ut så kunde jag sitta upp direkt när hon var ute. Hon kändes fin när jag joggade runt henne i ridhuset. Helt plötsligt var det bara ett par ryttare kvar innan jag skulle gå in på banan så jag struntade i framhoppningen och gick direkt in på banan i stället. Det kändes lite knasigt men jag gillar ju ändå inte framhoppningar och Nompan gillar inte när det är trångt och många hästar överallt så jag bestämde att första klassen fick bli framhoppning till nästa. Banan var åtta hinder nio språng och vi klarade allt galant! På sista kom vi lite nära så hon tog i ordentligt :) Varför jag ser ut att stirra ner på hindret kan man ju undra... =/

1 meter = 0 fel

 
Sen var det dags att debutera 1,10. Vibbe och Emma kom för att hjälpa mig att hålla i Nompan medans jag gick banan. Det var toppen!
Jag red fram en liten stund bara och struntade i framhoppningen igen. Det verkade ju va ett vinnande koncept :)
Den här gången var det lite brutna linjer men fortfarande så långt mellan hindren så att det bara var att ta ett i taget och galoppera på emellan. Slutade med kombinationen fast åt andra hållet. Mot hinder nr sex saktade hon av till trav av okänd anledning men jag smackade lite och hon flög högt över det oxå! Undrar hur högt hon kan hoppa egentligen?!? :)

1,10 meter = 0 fel
Vibbe filmade men jag har inte lyckats ladda över den på datorn så vi får se om den kommer... :)


Man fick köpa plakett om man var felfri så jag gjorde det och tänkte att den kommer sitta fint bredvid den från SFK!
Nu är det två veckor till nästa tävling som är en 1 metersklass på Lovisedal. Där blir det avdelning A så hoppas jag att vi går felfritt så ska jag prova att svänga lite i omhoppningen :)
Efter det tänkte jag att vi ska rida några 1,10 och få lite rutin i det!
Nu ska jag gå och slagga lite!
Natti

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar