måndag 17 september 2012

En felfri runda på supertaggad häst

Lördag morgon började med sovmorgon. Alltid lika trevligt :)
Hela lördagen flög iväg i full fart. Jag trimmade igenom Nompan inför tävlingen. Hon var spänd till en början när jag red på slingan. Vilket hon alltid är när hon inte gått där på ett par dar. Gick in på ridbanan och checkade av gas, broms och yttersidan. Skänkelvikningar gör susen och bakdelsvändningar. Gjorde massa tvära svängar i galoppen för ytterhjälperna, rakriktade, bytte galopp och svängde åt andra hållet. Blev som en rätt så liten åtta. Supertaggad och jätteduktig häst. Gjorde riktigt fina byten, vi får väl kalla den "hoppbyten" mend et räcker gått och väl åt mig :) Sedan busgalopperade vi lite på slingan uppför backen. På de kanske 500 metrarna uppför backen så hinner hon byta galopp 27 gånger och hoppa åt än den ena än den andra sidan 54 gånger... Typ... Det är bara att hålla isig och gasa :) När hon har busat av sig sådär så brukar hon vara nöjd när man travar av henne i låg form sen. Så var fallet även denna gång!
Sen putsade jag alla saker och förberedde allt inför tävlingen.

Det blev till att köpa pizza på vägen hem. Ma, pa, Hans, Jill och Stinis åt middag med oss. Nice! Stina fyllde två månader (eller 8 veckor i allafall) så hon fick paket :)

Söndag
Upp tidigt och iväg till stallet. Tog in henne från hagen och packade in allt i bil och trailer. Sen bar det iväg mot Lovisedal. Jag var ute i riktigt god tid och var andra ekipage på parkeringen. Skönt med gott om tid men man hinner bli mer nervös då... Hmmm... Gick banan och funderade över vilka vägar jag skulle ta i omhoppningen. Bestämde mig för att galoppera på ordentligt framåt och ta lite större svängar. Det är ju trots allt första omhoppningen sen vi var i Hufvudtsa i våras.
Jill dök upp lagom tills det var dags att lasta ur så det var perfekt. Jag satt upp och började rida. Framridningsbanan har otroligt dåligt underlag. Blandat gräs, jord och sand i en enda röra. Halt på vissa ställen, jättdjupt på andra... Jag tog det väldigt lungt där. Flyttade henne mkt för skänkeln och kollade av gas o broms. På framhoppningen var det lite rörigt till en början och hon kastade sig ett par gånger när det blev för trångt men lagom tills jag skulle hoppa på de "större" hindren så var det bara jag och en till kvar så det var värsta tajmingen. Hon hoppade superfint och var taggad till tårna. Det kändes kanon!
När jag kom in på banan galopperade jag på lite ordentligt och provade några svängar. Superfin! Sen var det dags för start. Åtta hinder i grunden. Två brutna linjer men det var så långt mellan de hindren så jag hade inte ens kollat avståndet. Vi höll en bra galopp och hon svarade framåt direkt när jag la på lite extra skänkel och ville hoppa av lite större i stället för att komma nära. Helt perfekt grundomgång. Sen omhoppning på hinder 9-13. Det gick att göra ett par snäva svängar men jag satsade på säkerhet och la upp tempot ordentligt och gjorde lite större svängar. Klockrena språng hela banan igenom. Hon var verkligen superfin! Absolut bästa känslan hittils! Jag kom på en 15 plats av typ 46 starter och det var 12 placeringar så ingen rosett men jag är verkligen supernöjd! Nu vet jag att när hon är på sånt humör och så taggad som hon var igår då kan jag ta mkt snävare svängar utan problem! Känns bra för framtiden!
Jill filmade så fint men hittade inte zoomknappen så den lilla fuxfärgade pricken som springer omkring; det är vi :) För övrigt så är det ju jättesvårt att filma på en så stor bana! Det blir lättare när det blir inne i trånga ridhus snart... =/
Supertack för hjälpen Jill!




Nu laddar vi om för 1,10 m på Rådmansö på lördag!

På eftermiddagen åkte jag och barnen hem till Vibbe och Petter och fikade och lekte en stund. Det var absolut uppskattat! Sen åkte vi hem och klippte lite gräs och byggde en egen hinderbana på gräsmattan, nästan likadan som Emma och Oscar hade! :)

Kram

2 kommentarer:

  1. Grattis!
    Synd att ni typ inte syntes på filmen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ifall man har en 100-tums tv som man koppla in datorn till så syns det nog!:)

      Radera