onsdag 6 juni 2012

En nationaldagshopptävling

I dag åkte vi till Lurbo för att hoppa två klasser. Det var först ett par ponnyklasser på morgonen så min första klass var beräknad att starta kl 11. Det tog en himla tid och klassen började inte förän kl 12.30. Red fram ganska länge vilket jag även planerat. Hon kändes fin och lyssnade ganska bra. Planen var att rida en fin nolla. Inga snäva svängar utan bra vägar. En skolrunda helt enkelt.Väl inne på banan la hon i en exra växel och blev lite stark men det gjorde inte så mycket utan vi höll planen och gick dubbelnolla. Nästan bara fina språng rakt igenom. Det var 95 cm. Tiden räckte till en sjätte placering! Vi fick en stor vit rosett, en grimma med svenska flaggor på, ett paket knäckebröd och en DVD med ridövningar :)

Vi fick gå in på prisutdelning men Norpan var tydligen missnöjd med rosetten för hon ville inte alls ha sin vita rosett på sig så jag fick ta den i handen i stället. Ärevarvet tyckte hon oxå var märkligt... Först stå still och stirra in i läktaren och sedan fatta galopp allihop på rad... Hon var snäll i allafall! Vi får träna mer på det där! :)
Filmen kommer nån annan dag för YouTube puckar sig just nu...

Det tog sedan en himlans tid innan det var dags för andra klassen. Norpan stod  trailern och vilade och vi hann både fika och titta en stund på de andra hästarna.

Nästa klass var 1 m. Hon kändes fin på framridningen, lyssnade lite bättre än i första. Det blev lite knasigt när jag skulle in på banan för jag förutsatte att hon som redan stod där uppe vid insläppet var före mig men det var visst fel så jag hann inte gå in medans hon innan red. Utan det var bara pang på när jag kom in! När jag skulle fatta galopp till första hindret så stod nästa ryttare lite ivägen i hörnet och Norpan gillar inte just andra hästar när de kommer nära så hon genade lite och fattade fel galopp. Ner till trav och ny galopp sen gick det fint. Hoppade alla hinder riktigt bra men när vi kommer mot sjuan som är sista i grunden så står hon fortfarande där i hörnet och vi får ingen bra hörnpassering vilket gör att jag inte hittar nåt bra läge, backar lite för mkt och vi river... Hon hade gott kunnat lyfta lite extra på tassarna men... så kan det gå. Ett förargligt pet på sista alltså. Trist men ändå helt okej!

Det blev en lång dag fastän det inte var allt för många starter. Det var även två klasser till efter mina. Tycker synd om de som red sista klassen. Den kan ju knappt vara slut ännu... =/

Nu dags för lite TV-slappande i soffan!

Tack och hej







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar