onsdag 18 april 2012

En kväll i ridhuset

Det blev ett markarbetespass igår eftersom vädret inte tillät uteridning. Man blir ganska bekväm av sig när man har ridhus. De senaste åren med häst har jag ju stått utan ridhus och då har jag minsann varit jätteduktig på att rida ut när det ösregnat eller varit 30 grader kallt. Men inte nu inte... :)
Jag la upp fyra travbommar på böjt spår som var upphöjda i ytterkanten och tre galoppbommar på rakt spår varav den i mitten var upphöjd.
Hon blev supertaggad bara av att se bommarna. När jag kortade tyglarna så började hon sura lite och kasta med huvet men jag försökte och inte göra nån grej av det. När vi börja trava ville hon inte gå fram utan studsade på stället och började galoppera i superkort galopp i stället... Jag fick ta och säga åt henne på skarpen och sedan lätta i handen och rida på framåt en stund innan jag kunde börja jobba henne igen. Jag undrar om hon inte var lite mör i kroppen efter uteturen i måndags...
När jag började jobba henne över travbommarna så var det svårt att forma henne runt inner till en början. Hon liksom rätar ut volten över bommarna så det blir lite trångt mellan bommarna på mitten. Efter lite lirkande så tog hon dem helt okej :)
Hon lyfter riktigt fint på tassarna :)
Sen var det dags för galoppbommarna. Det blev lite samma som när jag red för Angelica (väldigt vad jag tjatar om det :) ) när jag hade en rund och bra galopp genom kurvan så blev bommarna bra och tvärtom. Den där Angelica är inte så dum inte! :)
Vi fick till det riktig bra några gånger och jag nöjde mig där. Hon var supersvettig och fick en välbehövlig dusch efter vi hade burit bort alltihop. Eller rättare sagt jag, för Åmi orkade inte ens följa med mig utan stod bara och tittade på :)
Den lilla sötnosen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar