tisdag 7 februari 2012

En himla träningsvärk

Trimmade lite dressyr på Naomi i går kväll. Skrittade ett varv på travbanan som uppvärmning vilket jag ångrade då det blåste svinkallt på och jag var åtminstone kallare än innan "uppvärmningen" och jag antar att detsamma gällde lilla pållen men hon rörde sig ju i allafall mer än mig. Sen in i ridhuset och börja böja igenom enligt BW´s instruktioner. Det gick sådär när ingen stod i mitten och sa exakt vad jag skulle göra. Hon gled mest omkring och sprang lite för fort men efter en stund så började jag komma in i takten. Det är ju den som är så viktig.... Ett två ett två ett två... Sen så flöt det på som ...flytande smör... :) Jag gjorde en miljard halvhalter och red sakta så att jag kunde sitta ner och "gunga med" i traven och jobba med magen. Det går inte att bara sätta sig i traven om hon springer på för då hittar man inte takten i magen... Utan man måste börja i superkort trav och sen när man hittat takten där så kan man rida lite mer fram. Lyckades till och med få till en liten längning på diagonalen men den blev lite springig på slutet så jag var tvungen att börja rida lätt igen för att få tillbaks henne. Jag red runt på volter och serpentiner med ett leende för hon var så fin. Ibland var jag tvungen att lyfta upp huvet på hennne lite så hon inte blev hängig! Det var jättekul att bara glida runt så där! :)

I galoppen är det lite mer jobb kvar. Där tappar jag bogarna när hon går i den lägre formen och hon glider lite mer hit och dit. Dessutom blir hon stark och jag kommer inte till samma arbete. Idag ska jag nog göra fler fattningar och se om det blir bättre.
När jag travade av henne kom det in två dressyrponnytjejer och då kände jag mig lite stolt över min fina lilla häst! ;)

Vi hörs!

1 kommentar: