torsdag 2 februari 2012

En dressyrträning

Dressyrträning för Birgitta W stod på gårdagens schema. Jag var lite sen från jobbet pga "besvärliga gubbar". Var tvungen att stanna på vägen och tanka bilen och köpa lite mellis så jag inte skulle tappa tålamodet eller nåt på lektionen :)
När jag kom till stallet så kom hon precis in från hagen så jag lät henne äta en stund och borstade i boxen. På med alla grejjer och dresyrsadeln (!) och sen ut. Dragkjedjan på ridstövlarna hade pajjat så det var nog bara tur att de höll ihop under hela ridpasset... Nu har jag två par trasiga stövlar hemma som måste bytas dragkjedja på...
Skrittade fram ett varv på travbanan i mörkret och precis när jag kom till ridhuset så hoppade BW ur bilen så hon kunde öppna och tända så slapp jag hoppa av :) Jag travade ett par varv medan hon klädde på sig termoutstyrseln. Det var ca 8 grader kallt så den behövdes nog när man inte red.
Jag red på volten i 45 min, skulle böja henne med innertygeln, släppa efter på ytter och inte möta upp med innerskänkeln. Ville hon svänga in så fick hon det... Sen var jag tvungen att passa ytterbogen med skänkeln så att hon inte flöt ut. När hon släppte efter så skulle jag klappa. Ibland med ytter och ibland med inner. Ifall hon då gick kvar så skulle jag fånga upp på ytter. Svårt att förklara men jag tror att jag har fattat poängen :)
Hon var lugn och snäll hela passet och i slutet fick vi till några riktigt fina galoppfattningar där hon inte tog upp huvet utan gick kvar i sin låga, inåtställda form. Det blev inte så hård fysisk träning men väldigt nyttig. Det som kändes bra att jag redan var inne på samma spår som BW. Att hon ska gå lugnt, jag ska rida lätt saktare, som jag ju redan har tjatat om och hon måste ner i en lägre form så hon får en "bättre" överlinje. Mer ryggmuskler och mindre mage! :)
I kväll är det hoppträning! Det ska bli väldigt kul att se om jag kan behålla lite av lugnet jag haft när jag hoppat själv de senaste gångerna!
Kram och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar