måndag 27 februari 2012

En dag till hemma

Barnen är nu inne på sin andra sjukvecka och jag är hemma och vabbar. Vilma ligger i soffan och tittat på Dora och Anton lägger pussel på min mobil. Jag tycker nog att de ser tillräckligt friska ut för att gå till dagis i morrn. Vi håller tummarna! :)
Hoppas det blir lite varmare framåt eftermiddan så jag kan valla runt dem lite ute i friska luften.

I lördags var vi inne hela dagen eftersom de båda hade hög feber. M var och dömde fotboll på dagen och när han kom hem åkte jag till stallet. Det var dags för första hoppträningen borta. Det är ju superskönt med ridhus på gården så man inte behöver åka iväg så fort man ska träna men väldigt bra träning oxå att åka iväg lite då och då! Vi lastade in både Mirre och Naomi och åkte ner till ridskolan i Rimbo för Ragnaträning. Båda hästarna stod snällt i trailern och skötte sig när vi skulle sadla och så på vägen i mörkret utanför anläggningen. Det var jätteroligt att rida för en av mina gamla vanliga tränare som sett mig rida mycket förut och på många olika hästar. Ragna tyckte att Naomi var ovanligt stor för mig. Jag har ju oftast lite mindre hästar. Förutom världens största och finaste Pelle såklart :) Men honom har ju inte Ragna sett mig rida :)
När vi red fram så tyckte hon att jag behövde samla henne lite mer i galoppen. Hon rinner lätt iväg. Jag måste verkligen jobba mer på det hemma, att reglera galoppen på marken. Hon tycker att det är jättejobbigt att galoppera i kort galopp. Vi började med att trava lite bommar. Det gjorde hon okej men utan nån vidare entusiasm. Sen travhoppade vi lite och då började hon tycka att det var värt att börja anstränga sig lite :) Vi travhoppade på diagonalen, gjorde sen en volt åt vänster och skulle fortsätta i galopp in på tre galoppbommar till ett räcke. Naomi var dock tvungen att sakta av till trav första gången och kolla in bommarna på marken.


Nästa gång hade hon koll på läget och gjorde det hela perfekt i galopp!

Sen blev det fler och fler hinder tills vi hade en lång bana. En gång hoppade hon så bra med ryggen samtidigt som jag visst tittade ner lite ver hindret så jag tappade balansen totalt och var nära att få tugga lite grus... :)

Sedan hoppade vi hela banan och det gick helt okej förutom att det var en lite grå häst "ivägen" efter ett hinder så jag nästan åkte av en gång till :)


Det var en jättekul träning och jag hoppas det blir fler! Skönt att hästen inte blir sur när man hamnar efter i sprången och hänger i munnen på henne! ;-) Jag tror hon gillar sin nya sadel för hon var ovanligt avspänd och lugn och fin hela träningen igenom :)

Igår red jag ut i solskenet. Det var väldigt blåsigt där det var öppet så vi höll oss i skogen och kanten på ängarna för att inte blåsa bort :) Vi joggade mest omkring och tog det lugnt. Hon verkade nöjd! Klippte manen lite och polerade alla grejjerna så att de blev rena och fina!

Sen åkte jag och handlade och sen hem och laga middag till sjuklingarna. Tacos blev det och de åt faktiskt litegrann båda två! Annars så äts det inge vidare när de är sjuka.

Tyvärr så måste jag ta tillbaka det jag skrev i början om att barnen var friska för Vilma har över 39 graders feber idag igen... Suck... Ska det aldrig ge med sig...
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar