söndag 22 januari 2012

En helg i januari

Två tidiga mornar i stallet blev det den här helgen. Gäller att passa på innan Micke ska åka och jobba:)
I går låg dimman tät så vi utrustade oss med hela reflexkittet och gav oss ut. Red först slingan i skogen och vidare till ett par små diken mellan två åkrar där vi bråkat lite förrut om huruvida vi ska vända hem eller gå över. Samma visa igår...hon rallybackade och småreste sig och hade ingen lust alls att gå över. Vi bråkade en stund men sen gick hon över det första och det andra var inga problem alls. Sedan hade vi konditionsträning på travbanan. Hon var jättesnäll men pigg och lite stark emellanåt. Hon blev väldigt svettig och flåsig så jag fick skritta av henne en bra stund.



Så söt med frost överallt!

När jag kom hem så smörjde jag några träns och lät dem ligga på tork på tidningar i hela köket :)
På eftermiddan åkte vi hem till Hans och Jill. Där tog vi en promenad till Pelles nya stall. Skönt att bara ha några hundra meter till stallet! Det var litet och gulligt.
Verkade vara ordning och reda!

Sen åt vi god middag. Avokado med hemmagjord skagenröra och sen lasagne! Blev så mätt så jag höll på att somna sen :)

Idag började jag oxå med slingan och dikena men idag gick hon bara snällt över båda två, vet inte om hon inte såg "faran" under snön eller om hon gett med sig.
Vi får se nästa gång :)
Gick in i ridhuset och trimmade lite... I typ en timme innan hon sprang lite lugnt och fint. I början så tar hon bara upp huvet och spänner emot allt hon kan. Sänker ryggen och bara springer... Suck... Var lite tjafsig i munnen och höll på och fladdra runt med bettet så jag fick sitta av och dra åt nosgrimmorna lite extra. Sen blev det bättre. Stog i lätt sits i galoppen och tränade på att svänga lugnt och sansat där jag bestämde. Leda med inner och bromsa med ytter. Funkade kanon idag och sen blev hon jättefin i traven och skritten oxå. Som vanligt blev hon supersvettig och flåsig oxå. Måste ta och klippa bort lite överflödig päls tror jag bestämt. Det tar ju år att få henne att torka...

När jag kom hem gjorde jag en Latte med kanel på toppen! Så gott!

Om en stund ska vi nog gå ut och skotta och leka lite i snön. Lite städning står också på dagens schema. Nu toksnöar det igen... Suck! Fint med snö men jobbigt!
Ha en bra dag!
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar