onsdag 25 januari 2012

En polett trillade ner

Hon var så fin igår lilla Naomi! Jag hade ställt upp två sockerbitshinder med en bom vardera, ett på varje diagonal. Det ska vara så lite som möjligt att bära! Jag började med att rida fram en stund på "lång" tygel. Jag red i tretakt i traven, alltså stog upp två steg satt ner ett. Så gjorde vi alltid på träningara för Haking "förr i tiden". För att hitta balansen och låta hästen sköta sig själv. I galoppen stog jag upp och gjorde bara en förhållning då och då när vi låg för mycket i kurvorna. Man vill ju inte gå omkull =/
Tog skrittpaus och klädde av oss lite. Sen kortade jag upp tyglarna och det var dags att börja jobba lite. Koncentrerade mig på takten i traven och att rida lätt liiiteee saaaktaaareee... Det funkade och hon sänkte huvet och travade fint.
Började sen med att travhoppa ett hinder lugnt och fint och sedan göra en förhållning på ytter leda med inner och hör och häpna... hålla om med skänkeln... det var det som var grejjen! Skänkeln!!! Vilken skillnad det blev! Tyvärr så är det inte helt logiskt att skänkla när hästen bara springer iväg utan man blir lätt dragandes i tyglarna i stället. Jag hoppas i allafall att jag förstått detta nu. Man måste hålla om med skänkeln när man tar sin förhållning! Därmed basta! :)
Hon tog då förhållningarna jättebra och vi kunde rida vidare. Efter några varv gick vi över till galopp och det gick finfint. Tog min förhållning direkt efter hindret och sedan kunde jag lätta i handen och rida vidare mot nästa hinder! Hon hoppade snällt och fint och frustade emellanåt som för att tala om för mig att: så där ja ditt lilla pucko, gör du bara rätt så gör jag som du vill! ;-)
Jag gillart!

1 kommentar:

  1. Bra attdet ramla ner. Du blir snart tränare.
    Jörgen

    SvaraRadera