söndag 26 augusti 2012

En söndagskväll i ridhuset

 
 
Söndagens ridpass
 
Hoppning blev det. Byggde fram en kombination på ena långsidan. Räcke ett galoppsprång räcke och en på den andra långsidan med räcke två galoppsprång oxer. 10 hinderstöd och 9 bommar... Det blir ett himla släpande. Alltid enklare och roligare när man är flera men det är inget att hänga läpp för! Ska man hoppa så ska man... :)
 
Kortade stiglädren ett hål mer än vanligt för när jag hoppade på Ryttis så tyckte jag att de var lite långa men jag vet inte om det här blev bättre. Det var i allafall lite svårt att hålla balansen i stigbyglarna. Hon var dessutom tokspänd och det blev ju inte bättre när jordens regnoväder dök upp. Det ekade så mkt i ridhuset att jag knappt hörde vad jag tänkte. Sen började det blixtra och åska oxå... Helt sjukt faktiskt!
 
Jag gjorde i allafall mkt skänkelvikningar både på diagonalen och på spåret för det brukar man ju göra för Haking så jag tänkte att det är ju bra om det funkar till på onsdag. Hon brukar bli ganska mjuk o fin av det och så även idag. Svängde henne massor för ytterskänkel oxå. Började med att hoppa fram på det andra hindret i varje kombination i olika varv. Kom tex i vänster varv och vände in för höger skänkel efter kombinationen och tillbaks på de hindret som då var längst bort från där jag vände så jag hoppade det ut mot spåret. Alltså som en volt tillbaka. Funka kanon. Sen hoppade jag igenom kombinationerna några gånger på låg höjd, typ 80. Funka fint. Koncentrerade mig på att bara hitta framåtlägena. Hoppade av och höjde en bit och körde några vändor igen. Fortfarande bra. Höjde igen så att alla räckena var en meter och oxern 110. Började nu känna att hon var alldeles för lång och när jag då skulle rida till mitt framåtläge så rann hon iväg som en hel ocean.
Saktade av och funderade en stund och kom ihåg att hon var lite likadan en gång när Angelica var med och hjälpte mig... Då lyckades jag få till en så bra galopp genom svängen så att jag inte hade nånting alls i handen utan bara red med benen. Hur gjorde jag då det? Jo samlade ihop henne för sätet och skänkeln utan att dra henne alls i munnen. Då kunde jag ha en väldigt luftig och bra galopp med stora språng men inte flacka. Spänna bågen lite till som Haking skulle ha sagt! Sagt och gjort jag jobbade henne några varv på volten och sen red jag emot igen och jäklars i min lilla låda så fin hon blev och jag kunde rätta framåt ur min bautafina galopp och hon svarade direkt och hoppade superfint!!! Så skönt att jag kom på det själv! Ifall jag nu ska fortsätta med mina favoritcitat så skulle Haking ha sagt "En gång är bara tur" så jag tog det några gånger och det gick fortfarande kanon!
Hon var superfin och kändes riktigt nöjd när jag travade av henne!
Sen var det bara att plocka undan alltihop igen! Skönt att träningarna börjar nu igen så behöver jag nog bara köra lite markarbete hemma emellan träningarna!
 
Nu ska jag sova! I morrn är det ju måndag igen!
Natti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar