onsdag 11 april 2012

En superpigg häst


I söndags så tänkte jag rida fram en stund ute och sedan gå in i ridhuset och spänna in henne och longera en stund så hon fick springa av sig. När jag skrittat och travat lite på travbanan konstaterade jag att min tanke nog var bra eftersom hon var superpigg och springig. Precis då så kom det två hästar utifrån i trailer som stannade vid ridhuset... Jag hade säkert fått longera henne lite därinne ändå men det kändes inte lika kul att behöva "trängas" så jag struntade i det och red vidare på travbanan.
Gjorde massor med öppnor och slutor blandat med galopparbete. Hon fick galoppera en bit varje gång hon flyttat ordentligt för skänkeln som belöning :)
Efter en stund var hon riktigt fin och jag lät henne gå lång och låg i sin superdupertrav!

På måndagen så var jag tidig i stallet eftersom Micke skulle jobba. Kastade på alla grejjer och gick ner till ridhuset. Longerade henne inspänd en stund och satt sedan upp och red. Hon jobbade fint i sin låga form. Hade sporrar på mig för första gången och det blev betydligt lättare att flytta sig för skänkeln då :) Hon var väldigt laddad och pigg genom hela passet men gjorde det hon skulle även om hon låg på lite mkt i handen hela tiden.

Idag åkte jag till stallet direkt från jobbet. Tog in henne och ner i ridhuset. La fram tre bommar på böjt spår som jag höjde upp på utsidan. Först fick hon trava över dem några varv viket hon gjorde riktig bra. Sedan längde jag avståndet för att hon skulle galoppera över. Det var dock lite svårare och hon sprang gärna innanför... Svårt att rama in med bara en lina i handen =/
Jag satt upp och flyttade henne en stund. Hon var ännu mer laddad idag, säkert eftersom det fanns bommar i ridhuset. Galopperade över dem några varv. Det var lite långt emellan dem märkte jag men hon fixade det i höger varvet. I vänster var det svårt och hon ville bara falla in på min högerskänkel. Där visade det sig helt enkelt att jag inte alls hade lika bra koll som jag trodde :) Hon tog den första bommen fint men sedan genade hon bara och missade nästan den sista bommen. Eftersom jag var tvungen att rida ganska fort för att hon skulle nå fram så var det svårt att dessutom lyckas forma henne runt innerskänkeln... Helt klart ett bra moment att träna på!
Det gick fortare och fortare under hela galopppasset och hon blev riktigt svettig. Travade en bra stund efter för att hon skulle varva ner.
Då var hon fin men fortfarande lite för på... :)
Tjohej!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar