fredag 13 april 2012

En fin häst

Torsdagar är ju hoppträningsdagar. Ibland har ju dock hopptränaren en dotter som vill åka på meetings och då blir det såklart ingen hoppträning för då prioriteras tydligen dotterns önskemål före mina... märkligt... :)
Som tur är så har jag då världens bästa Angelica som kan hoppa in och rädda en vän i nöd! Kl 19.00 svängde saaben in vid ridhuset och jag satt lagom och skrittade fram! Jag hade redan burit fram alltihop så det var "bara" för A att ställa allting på sin tänkta plats. Under tiden travade och galopperade jag fram lite. Sen var det den hårda skolan som gällde. Jag fick rida på en liten volt och ställa ordentligt innåt, lätta på ytter och flytta ut rumpan. Oj så jobbigt sa Åmi, så svårt tyckte jag men så bra det blev till slut... :) I skritten gick det okej, i traven inge vidare men i galoppen gick det rätt så bra faktiskt. Hon fick en superrund och fin galopp! Travade lite kavalettis på böjt spår, det gjorde hon kanonfint. Benen bara flög upp över bommarna :)
Hoppade sedan fram på volt på ett litet räcke i både trav och galopp. Lugnt och fint skulle det va. Det blev godkänt resultat. Sedan var det höger galopp, genom kortsidan, in på diagonalen där det låg tre galoppbommar på marken och sedan var det 10,5 m till en liten oxer. Nu märkte jag verkligen skillnaden på när hon gick som hon skulle genom svängen i sin runda fina galopp och inte låg på det minsta lilla i handen utan jag nästan kunde släppa tyglarna och när hon inte gjorde det.... Ett par gånger så kände jag långt innan att det här blir inge bra men jag provar ändå... då blev det inge bra. Sen fokuserade jag på mina halvhalter och den runda galoppen och att stödja upp på ytter i svängen och så gick det kanon igen!
Efter vi tagit diagonalen några gånger så la vi på att jag skulle sakta av till trav och ta ett varv på den lite för lilla ovala volten med bommarna innan jag fattade galopp igen och hoppade ett relaterat avstånd med två räcken innanför långsidan. Det gick oftast riktigt bra och jag kände verkligen att det trillade ner några poletter i både mitt och Åmis hjärnkontor! Så himla roligt! Angelica är verkligen superduktig på att få en att rida bra! Tack så jättemycket!

Idag blev det en lugn utetur i det ganska tråkiga vädret. Joggade några varv på slingan och sedan ett varv runt en äng och sedan skrittade vi en sväng i skogen! Skönt att bara ta det lite lugnt! Hon jobbade superfint och lugnt i sin långa låga form :)

Fina Åmisen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar